کد مطلب:313492 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:175

ترجمه ی زیارتنامه ی حضرت ابوالفضل العباس
سلام خدا و سلام فرشتگان مقرب خدا و رسولان خدا و بندگان شایسته ی خدا و سلام تمام شهیدان راه خدا و صادقان باایمان كامل و نفوس پاكیزه و نكوسیرت در آنچه صبح و شام است، بر تو باد ای فرزند امیرالمؤمنین. گواهی می دهم برای تو كه حضرتت مقام تسلیم و تصدیق و وفاداری و خیرخواهی را در حد كمال داشتی نسبت به حضرت حسین فرزند پیغمبر صلی الله علیه و آله و سبط برگزیده ی رسول و رهبر دانای خلق و وصی پیغمبر و رساننده ی حكم خدا (و اركان و حقایق احكام دین) به خلق؛ آن امام مظلوم جور و جفا كشیده (از ظالمان است). پس خدا تو را از جانب رسولش و از جانب امیرالمؤمنین و از جانب حضرت حسن و حسین صلوات الله علیهم بهترین پاداش عطا كند، به واسطه ی آن صبر و تحمل مصایبی كه در یاری برادرت كردی، پس دار سعادت عقبی تو را نیكو است.

خدا لعنت كند كسی را كه تو را به قتل رساند و خدا لعنت كند كسی را كه حق تو را ندانست و حرمتت را شكست و خدا لعنت كند كسی را كه بین تو و آب فرات حایل گردید (و تو را از آب رسانیدن به تشنگان حرم حسین منع كرد). گواهی می دهم كه تو مظلوم كشته شدی و خدا آنچه را كه (به شهیدان راه حق) وعده داده محققا به تو عطا می كند. ای فرزند امیرالمؤمنین، من به زیارت شما آمده ام در حالی كه قلبم تسلیم و تابع فرمان شما و خود



[ صفحه 288]



پیرو شما می باشم و برای یاری شما مهیا هستم تا هنگامی كه فرمان و حكم خدا (به ظهور سلطنت شما) فرارسد كه او بهترین حكم كنندگان است. پس من با شما هستم و با تمام قوای خود با شما هستم نه با دشمنان شما. من به شما (خاندان رسالت و امامت) ایمان دارم و به بازگشت شما نیز ایمان دارم و نسبت به دین و آئین دشمنان و مخالفان شما و قاتلان شما از كافران و منكرانم. خدا بكشد امتی را كه به دست و زبان شما را كشتند (و به شما ظلم و بیداد كردند).

سلام بر تو ای بنده ی شایسته ی حق و مطیع امر خدا و رسول خدا و مطیع امیرالمؤمنین و حضرت حسن و حسین صلوات الله و سلامه علیهم. سلام بر تو و رحمت و بركات خدا و مغفرت و رضا و خوشنودی خدا بر روح و جسم شما باد. گواهی می دهم و خدا را گواه می گیرم كه تو از جهان درگذشتی با همان مقام رفیع شهادتی كه شهدای بدر و دیگر جهادكنندگان در راه خدا یافتند و همه ی كسانی كه خیرخواه دین خدا بودند و بر علیه دشمنان خدا جهاد كردند و در دفاع از دوستان و محبان خدا سنگ تمام گذاردند. پس خدا به تو بهترین و بیشترین و كاملترین پاداشی را عطا كند كه به یكی از كسانی كه به عهدش وفا كرده و دعوتش را اجابت كرده و از ولی امر حق و خلفای الهی اطاعت می كنند عطا می فرماید. گواهی می دهم كه تو (ای اباالفضل) نهایت كوشش را در نصیحت (امت ظالم) و كمال جهد و اهتمام را در راه دین خدا (و یاری حضرت حسین) ادا كردی تا آنكه خدایت در مقام رفیع شهیدان (راه خدا) مبعوث كرد و روح پاكت را با ارواح پاك سعادتمندان عالم محشور و از بهشت بهترین منازل و نیكوترین غرفه بهشتی عطا كند و نام شریفت را در عالم بلند گرداند و با پیغمبران و صادقان در ایمان و شهیدان و صالحان كه اینها بهترین رفیقانند محشور فرماید گواهی می دهم كه تو هیچ سستی و كوتاهی (در احیاء دین) نكردی و در كار خود (كه عمری در راه رضای خدا صرف نمودی) با بصیرت و حجت از جهان درگذشتی و همیشه در اعمالت اقتدا به صالحان و پیروی از رسولان خدا كردی پس خدا بین ما و تو بزرگوار و بین رسول خدا و اولیاء و دوستان خدا در منزلهای بهشتی و اهل خضوع و تقوی جمع گرداند كه خدا مهربان ترین مهربانان عالم است.

پروردگارا درود فرست بر محمد و آل محمد و بر من دیگر در این مكان گرامی و مشهد معظم گناهی باقی نگذار تمام گناهانم را (به حرمت این شهید راه خدا) ببخش



[ صفحه 289]



و بیامرز و هم و غمم را برطرف ساز تمام مرض و دردهایم را شفا عنایت فرما و هر عیب و عار مرا پرده پوشی كن و رزقم را وسیع ساز و از هر خوف و هراسم ایمنی كامل بخش پریشانیهایم همه را اصلاح فرما و غایب (و مسافرین) مرا محفوظ بدار و لقایش نزدیك و تمام حاجتهای دنیا و آخرتم را كه رضای تو و صلاح من در آن است همه را روا گردان ای مهربان ترین مهربانان عالم.

سلام بر تو ای اباالفضل العباس فرزند (رشید) امیرالمؤمنین سلام بر تو ای فرزند سید جانشینان پیغمبر سلام بر تو ای فرزند اول كسی كه اسلام اختیار كرد و در رتبه ی ایمان بر همه ی امت تقدم و برتری داشت و در دین خدا از همه كس پایدارتر و در حفظ اسلام از همه مراقبتش بیشتر بود گواهی می دهم كه تو در راه خدا و رسول و برادرت حضرت حسین خیرخواه بودی (و امت را نصیحت و اندرز كردی پس در وفاداری كوتاهی نكردی و نیكو برادری بودی كه با حضرت حسین مساوات و مواسات (در تحمل مصائب و شدائد) نمودی باری خدا لعنت كند امتی را كه هتك حرمت شما و ریختن خون شما و حرمت اسلام را حلال شمردند پس شما (در راه وفای با برادرت حسین) نیكو صبر و تحمل و جهاد و حمایت و نصرت و دفاع كامل از حریم برادر و امر پروردگارش را اطاعت كردی و در راه فداكاری آن حضرت و ثواب بزرگ نصرت و یاری او كه دیگران روگردانیدند تو مشتاقانه شتافتی و ثواب عظیم و نام نیكو در دو عالم یافتی و خدایت در بهشت نعیم با پدران بزرگوارت ملحق گرداند پروردگارا من خود را مهیا بر زیارت اولیاء و دوستان تو نموده ام به اشتیاق ثواب و به امید مغفرت و لطف و احسان بزرگ تو پس از تو درخواستم این است كه درود فرستی بر محمد و آلش و به واسطه آنها همیشه روزی مرا وسیع و زندگانیم را پایدار و خوش (در دو عالم) بگردانی و زیارتم را به شفاعتشان بپذیری و حیاة طیب (زندگی خوش در بهشت ابد) نصیبم فرمائی و مرا در صف اهل كرامت درج فرمائی و از آن خوبان و سعادتمندان كه چون از زیارت مشهد محبان و دوستانت بازگردند رستگار و حاجت روا شده و مستوجب قطعی آمرزش گناه شده اند و عیوب و زشتیهایشان مستور و هم و غمشان برطرف گردیده از آنان قرارم دهی كه تو ای خدا اهل تقوی و مغفرتی (سزد كه از تو بترسند و به مغفرت و آمرزشت امیدوار باشند).

از تو بزرگوار تقاضای وداع می كنم و خدا را از تو درخواست توجه و لطف خاص



[ صفحه 290]



دارم و بر تو تحیت و سلام خوانده در حالی كه به خدا و رسول خدا و كتاب او آورده و به هر چه از احكام و اوامر و نواهی كه از جانب خدا آورده به همه ایمان دارم پروردگارا تو مرا با گواهان و اهل ایمان ثابت مقدر فرما پروردگارا این زیارت را آخرین عهدم از قبر مطهر فرزند برادر پیغمبرت صلی الله علیه و آله قرار مده و همیشه تا در حیاة مرا باقی داری زیارتش نصیبم گردان و مرا با آن حضرت و با پدران بزرگوارش در بهشت برین محشور گردان و میان من و او و رسول اكرم و اولیاء دین خود ائمه هدی شناسائی و (محبت) برقرار دار پروردگارا درود فرست بر محمد و آل محمد و بمیران مرا بر ایمان (به وحدانیت) خود و تصدیق به رسالت به پیغمبر و ولایت و دوستی علی علیه السلام و ائمه طاهرین از فرزندان علی و بر تبری و بیزاری از دشمنان اینها كه من ای خدا به این دین و عقیده خوشنودم و درود خدا بر محمد و آل محمد باد.